111

Незважаючи на економічні та політичні негаразди, працівники Пенсійного Фонду України продовжують виконувати свої функції і постійно працюють над модернізацією галузі. І здобутки справді є

Версія для друкуВерсія для друку

Наприкінці минулого року Міністерство соціальної політики України розробило і представило уряду законопроект, спрямований на стабілізацію Пенсійного фонду України та підвищення рівня пенсійного забезпечення. Знову увага суспільства і політиків прикута до пенсійної сфери, але, незважаючи на економічні та політичні негаразди, працівники Фонду продовжують виконувати свої функції і постійно працюють над модернізацією галузі. І здобутки справді є.

Сьогодні органи Пенсійного фонду – це досить потужна структура, яка одночасно працює і як фінансова, і як соціальна установа та робить вагомий внесок у виконання державних програм соціального захисту населення. Від фінансової стабільності Фонду залежить добробут майже 440 тис. наших земляків, тобто близько 30% населення Полтавщини.
У числі основних досягнень органів Пенсійного фонду області протягом останніх років є забезпечення стабільного фінансування та своєчасної виплати пенсій; покращення якості обслуговування громадян і взагалі системи надання послуг; активізація процесу легалізації заробітної плати найманих працівників заради захисту прав застрахованих осіб; впровадження ефективних технологій адміністрування пенсійної системи та як наслідок - зменшення адміністративних видатків.
Обсяги коштів, які використовуються у пенсійній системі України в цілому і в Полтавській області зокрема, постійно збільшуються. Загальна сума виплачених мешканцям регіону пенсій протягом 2018 року склала
13,4 млрд. грн., що на 2,6 млн. грн. більше, ніж за попередній рік, а ці грошові потоки – суттєва підтримка економіки регіону, адже йдеться про «живі» гроші, які регулярно надходять до бюджетів усіх рівнів.
Останнім часом органи Пенсійного фонду області зробили значний крок уперед щодо впровадження нових технологій і сервісів обслуговування громадян. Так, з 1 січня 2018 року в пенсійних установах області запроваджена у промислову експлуатацію нова централізована система призначення та виплати пенсій, яка дозволила значно прискорити процес нарахування пенсійних виплат. Окрім того, завдяки впровадженню централізованої системи мешканці області почали обслуговуватися не лише в управліннях Фонду на рівні району чи міста, а й безпосередньо в територіальних громадах, у центрах надання адміністративних послуг, у спеціальних агентських пунктах.
Враховуючи підрозділи обслуговування територіальних управлінь, загальна кількість точок доступу до пенсійних послуг на Полтавщині досягла 88 об’єктів. Нині у пунктах обслуговування, до яких належать і віддалені робочі місця фахівців Фонду в об’єднаних територіальних громадах, центрах надання адмінпослуг, прозорих офісах, можна одержати всі наявні пенсійні послуги.
У рамках запровадження новітніх інформаційних технологій для установ Пенсійного фонду області лише протягом минулого року придбано більше сотні одиниць сучасної комп’ютерної та оргтехніки на загальну суму майже 2 млн. грн.
Зважаючи на темпи технічного переоснащення і впровадження сучасних інформаційних та управлінських технологій, з 2016 року триває поступова реорганізація органів Фонду. У ході оптимізації штатна чисельність персоналу зменшилася на 23%, а кількість територіальних управлінь спочатку скоротилась з тридцяти до вісімнадцяти, а потім - до тринадцяти. При цьому основна мета була досягнута - процес реорганізації не викликав порушень у роботі органів Пенсійного фонду і не вплинув на якість послуг, що надаються громадянам.
Виклики часу вимагають постійної уваги до заощадження коштів пенсійного бюджету. Скорочуючи до мінімуму так звані внутрішні видатки - утримання апарату і приміщень Фонду, - пенсійники намагаються мінімізувати і «зовнішні» видатки, попередити усілякі фінансові порушення.
Наразі у числі першочергових проблем, що стоять перед керівництвом Головного управління і потребують невідкладного вирішення, - пошук нових площ для Головного та Полтавського об’єднаного управлінь Фонду, які витрачають значні кошти на оренду приміщень недержавної форми власності.
Відчутне заощадження коштів Фонду відбувається за рахунок безоплатного надання банківських послуг, які спрямовуються на виплату пенсій та є ресурсом для подальшого збільшення їх розміру. Якщо на початку 2015 року питома вага отримувачів пенсій через банки становила близько 55%, то за підсумками минулого, 2018 року, майже 63% пенсіонерів області долучилися до більш сучасного та ефективного способу обслуговування. Це дозволило заощадити на доставці пенсійних виплат понад 87 млн.грн. Зрозуміло, що керівництво галузі докладає чимало зусиль, аби налагодити взаємовигідну співпрацю з банками, не припиняти роз’яснювальну роботу щодо переваг банківського обслуговування.
Успішне становлення в органах Фонду області проходить і система аудиту. Протягом 2018 року в підвідомчих управліннях області проведено 8 аудиторських досліджень і 10,7 тис. перевірок за різними напрямками. У ході аудиторських досліджень виявлено 631 порушення, що не мають фінансових наслідків, та 19 фінансових порушень на загальну суму 74,9 тис. грн., які вдалося повністю усунути.
Завдяки багатоступеневому контролю за правильністю призначення і перерахунків пенсій, який діє в органах Фонду з часу їх утворення і щоразу підтверджує свою дієвість та ефективність, у минулому році служби, на які покладені функції незалежного контролю, виявили зовсім несуттєві та мінімальні фінансові порушення в роботі пенсійників.
Дедалі перед органами Фонду області постають все більш складні і великі за обсягом завдання по організаційному і фінансовому забезпеченню урядового курсу на стабілізацію пенсійної системи. У минулому році керівництву регіональної пенсійної галузі вдалося скерувати роботу так, що Полтавська область виконала план власних надходжень на 108,5%. Йдеться про надходження з платежів, адміністрування яких здійснюють органи Пенсійного фонду області (страхові внески минулих років та відшкодування на виплату пільгових пенсій). Показник цей доволі високий, адже в середньому по Україні він становить близько 100,5%. Окрім того, дала непогані результати наполеглива робота щодо погашення заборгованості з обов’язкових платежів. Зокрема, заборгованість економічно-активних боржників по платежах до Пенсійного фонду зменшилась майже на 490 тис. грн.
Завдяки унікальній базі персоніфікованих відомостей про застрахованих осіб, яка накопичена в органах Фонду, вдається все більше впливати на процес легалізації заробітної плати найманих працівників. Використовуючи відомості Реєстру державного соціального страхування, фахівці Пенсійного фонду щомісячно здійснюють аналітично-моніторингові дослідження рівня оплати праці в області і таким чином як прямо, так і опосередковано впливають на процес надходження єдиного соціального внеску, адміністрування якого здійснюють органи Державної фіскальної служби.
Спрямувати одержану інформацію у правильне русло, налагодити взаємовигідний інформаційний обмін з причетними установами, вчасно спрогнозувати ситуацію на ринку праці, забезпечити належний рівень превентивних та роз’яснювальних заходів – це лише деякі з численних завдань, що стоять перед керівництвом Головного управління у рамках легалізації зайнятості та детінізації економіки.
Як виявилось, за ключовими показниками в Полтавській області склалася сприятлива ситуація у сфері зайнятості населення. Зокрема, спостерігається стала динаміка зростання кількості застрахованих осіб (у листопаді – 428 тис. осіб, що на 12,8 тис. більше у порівнянні з початком року); позитивне співвідношення працевлаштованих і звільнених працівників (в середньому, по регіону щомісячно приблизно на 2 тис. осіб працевлаштовується більше, ніж звільняється); зменшення за рік на 11,8 тисяч кількості осіб, які отримують заробітну плату менше встановленого законодавством мінімуму; зменшення на 2,6 тис. осіб, які працювали неповний робочий час.
Названі показники вивели Полтавщину на друге місце серед регіонів країни за рівнем охоплення соціальним страхуванням, отже 421,8 тис. застрахованих осіб, які сплачують нині соціальний внесок, можуть розраховувати на майбутнє пенсійне забезпечення. І це великий здобуток як рядових працівників Фонду, так і його керівників.
Природно, що реформаційні процеси в країні не могли оминути пенсійної галузі, де назріли глобальні проблеми, пов’язані з тим, що солідарна пенсійна система напряму залежить від вкрай невтішних демографічних тенденцій в Україні.
Пенсійна реформа, запроваджена урядом з 1 жовтня 2017 року, насамперед спрямована забезпечити єдині принципи обчислення пенсій та ліквідувати різницю в розмірах пенсій, призначених у різні роки. Більшість подальших новацій і кроків лежать саме в цій площині. Так, одним із нововведень пенсійної реформи стало запровадження автоматичної індексації пенсій. Тобто, законом було заплановане щорічне підвищення пенсій з 1 березня, яке не залежатиме ані від рішень Кабінету міністрів, ані від рішень парламенту. Формула масштабного підвищення пенсій передбачена законом і враховує такі показники, як рівень інфляції та темп росту середньої зарплати.
Отже, березневе осучаснення пенсій – це системний захід і основний зміст сьогодення працівників Фонду.

Головне управління Пенсійного фонду
України в Полтавській області

 

Наверх ↑