Особливості обміну (міни) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення

Версія для друкуВерсія для друку

Особливості обміну (міни) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення

З 1 січня 2019 року Земельний кодекс України доповнено статтею 37-1 «Особливості використання та розпорядження земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, а також полезахисними лісовими смугами, які обмежують такий масив», дія якої поширюється на використання та розпорядження земельними ділянками для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства та особистого селянського господарства.

Згідно з даною статтею, власники земельних ділянок усіх форм власності можуть обмінюватися ними в межах одного земельного масиву, а земельні ділянки під лісосмугою можуть передаватися у постійне користування або в оренду.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення, призначені для ведення особистого селянського господарства, фермерського господарства, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення, можуть використовуватися їх власником, землекористувачем також для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без зміни цільового призначення таких земельних ділянок.

Але існують певні вимоги щодо здійснення такого обміну (міни).

Так абзац 2 частини 2 статті 37-1 Земельного кодексу України говорить, що:

Обмін (міна) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення, на іншу земельну ділянку, розташовану в цьому ж масиві, відбувається лише в разі, якщо обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця у вартості обох земельних ділянок не перевищує 10%.

Тобто обмін здійснюється виключно на рівноцінну земельну ділянку.

Отже власники та орендарі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих в одному масиві і того ж самого призначення, на термін дії договору оренди можуть обмінюватися належними їм правами користування «рівноцінними» земельними ділянкам.

Варто звернути увагу, що такий обмін (міну) потрібно підтвердити шляхом укладання договорів оренди, суборенди таких ділянок, що  зберігає права власника земельної ділянки, адже орендна  плата сплачується саме орендарем, а не суборендарем. Саме орендар буде відповідати за належне виконання договору оренди.

Особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, — на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренду, суборенду) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи.

В цьому випадку право оренди землі набувається згідно Закону України «Про оренду землі».

Дана стаття чітко визначає таку особу, а саме те, що нею є - землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.

Земельні ж ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами. Строк оренди таких земельних ділянок встановлено в  7 років.
Передача в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, здійснюється за умови забезпечення безоплатного доступу усіх землевласників та землекористувачів до належних їм земельних ділянок для використання їх за цільовим призначенням.

Тобто право доступу власника земельної ділянки до неї є непорушним та захищеним законом і в цьому випадку.

Земельні ділянки які мають в собі і польові дороги, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), можуть використовуватися землевласником (землекористувачем) як для проходу (проїзду) до інших земельних ділянок, розташованих у такому масиві, так і для вирощування сільськогосподарської продукції.

В цьому випадку передбачено право землевласника використовувати польові дороги (окрім доріг, що обмежують сам масив) на власний розсуд з можливістю як зберігання самої польової дороги, так і вирощування на ній сільськогосподарської продукції.

Земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, передаються у постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам з обов’язковим включенням до договору оренди землі умов щодо утримання та збереження таких смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.

Підсумовуючи все вище наведене можна зробити висновок:

1. Обмін (міна) земельних ділянок в межах одного масиву можлива.

2. Обмін (міна) земельних ділянок здійснюється виключно в межах їх рівноцінності - обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця у вартості не перевищує 10%.

3. При здійсненні обміну (міни) обов’язково потрібно укласти договір оренди, суборенди таких ділянок.

4. Збережено право власника земельної ділянки, так як виконання умов договору оренди несе безпосередньо орендар.

5. Надано право особі, яка має істотну частину масиву (75%) право орендувати інші земельні ділянки, розташовані у такому масиві, а у разі, якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, — на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику на таких самих умовах з обумовленням підстави, а саме - наявності перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок.

6. Земельні ділянки державної та комунальної форми власності передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами.

7. Строк такої оренди – 7 років.

8. Надано право власнику (землекористувачу) використовувати польові дороги (крім тих, що обмежують масив) на власний розсуд, але в межах цільового призначення.

9. Збережено право землекористувачів на вільний доступ до своїх земельних ділянок в такому масиві.

10. Надано право постійного користування полезахисними лісовими смугами з обов’язковою вимогою утримання та збереження таких смуг.

Відділ «Новосанжарське бюро правової допомоги» Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, знаходиться за адресою:  смт. Нові Санжари, пл. Перемоги, 11, тел.: (05344) 3-28-60.
Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги –
0 800 213 103 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні).

 

Наверх ↑